Maarten Hofman, leerling van VO-Terra uit Oldekerk (Gr), heeft een prijs gewonnen bij de Vereniging De Hollandsche Molen (de belangbehartiger van alle molen-eigenaren). Maarten heeft de prijs gewonnen door in een bepaalde periode 5 molens te bezoeken. De prijs was dat Maarten met zijn klas een molen naar keuze mocht bezoeken. De school heeft hier een extra voorwaarde aan verbonden dat het binnen een uur rijden van Oldekerk moest zijn. 


Samen met zijn vader heeft Maarten een grote cirkel getrokken rond Oldekerk en via internet allerlei molens bekeken. Uiteindelijk gaf de combinatie molen en museum (en aan de rand van de cirkel!! liggend)  de doorslag om De Weijert te gaan bezoeken. 

Op vrijdag 5 juli was het dan zover, dat Maarten met zijn klas, totaal 13 leerlingen en 2 begeleiders de molen en museum bezocht. Gelukkig was er genoeg wind om de molen te laten draaien. 
De klas werd in twee groepen verdeeld. De ene groep ging het museum in en de andere groep ging de molen bezoeken. Na ca een uur werd er gewisseld. Bij de groep van Maarten heb ik de molen stilgezet en samen zijn we de kap in geweest. De rest van de groep heeft toen de film bekeken. Na het bezoek aan de kap heeft Maarten aan de rest van de groep uitgelegd wat hij gezien heeft. Een aantal leerlingen heeft de molen stilgezet. De anderen hebben een zak meel omhoog geluid; dat kon nu mooi omdat de molen draaide. 

   
Eigenlijk is dit een leuke en ideale doelgroep om een molen te bezoeken. Ze zijn geïnteresseerd en leren snel. Dat was goed te zien bij het vangen. Bij de vierde leerling ging het al een stuk soepeler dan bij de eerste.  Ook specifieke molentermen zoals vangen, billen, kruien, luien enz. werden snel door de leerlingen overgenomen. Vooral de term: “billen” zorgde voor de nodige hilariteit in de groepen. Billen betekent het scherpen van de molenstenen. Wat precies “Draaien voor de Prins” betekent gaan ze op school verder uitzoeken. Beide groepen hadden veel vragen. Daardoor ging de tijd snel voorbij. 
De wiskundelerares die de groep begeleidde gaat in haar eerstvolgende les pannenkoeken bakken van meel van de Weijert.  
De combinatie van museum en molen vonden de leerlingen ook erg leuk. Het was vooral grappig dat er in het museum gereedschap lag die ze thuis of op school nog steeds gebruiken. 
Kortom zowel voor de leerlingen alsook voor de vrijwilligers in molen en museum een leuke en interessante ochtend.