Op zaterdag 11 en zondag 12 mei 2024 is het Nationale Molendag, het grootste molenfeest van Nederland. Honderden wind- en watermolen in heel Nederland openen hun deuren voor bezichtiging. Korenmolen De Weyert in Makkinga en museum Oold Ark doen zaterdag 11 mei mee en zijn dan geopend van 9.30 tot 16.00 uur. De entree is € 2,50 (halve prijs), kinderen tot 12 jaar hebben gratis toegang. Zondag 12 mei is de molen gesloten.

Rondleidingen
De molenaars op De Weyert staan klaar voor een rondleiding en vertellen graag over hun passie voor dit ‘levende’ monument en hun beroep dat op de UNESCO lijst van cultureel erfgoed staat. Kinderen kunnen zoeken naar Moppie de molenmuis en een certificaat junior assistent molenaar verdienen. Er is koffie / thee en lekkers. In de molenwinkel kunnen thuisbakkers hun hart ophalen aan de vele bakmixen van De Weyert. In museum Oold Ark gaan bezoekers terug in de tijd. Vrijwilligers vertellen over oude ambachten aan de hand van een grote verzameling historisch gereedschap.